?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Їхали козаки із Дону додому,
Підманули Галю — забрали з собою.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Підманули Галю — забрали з собою.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Підманули Галю — забрали з собою.

Поїдемо з нами, з нами, козаками,
Лучче тобі буде, як в рідної мами.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Лучче тобі буде, як в рідної мами.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Лучче тобі буде, як в рідної мами.

Везли, везли Галю темними лісами,
Прив’язали Галю до сосни косами.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Прив’язали Галю до сосни косами.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Прив’язали Галю до сосни косами.

Розбрелись по лісу, назбирали хмизу,
Підпалили сосну од гори до низу.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Підпалили сосну од гори до низу.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Підпалили сосну од гори до низу.

Горить сосна, горить, горить і палає,
Кричить Галя криком, кричить-промовляє.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Кричить Галя криком, кричить-промовляє.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Кричить Галя криком, кричить-промовляє:

«Ой хто в лісі чує, нехай той рятує,
Ой хто дочок має, нехай научає.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Ой хто дочок має, нехай научає.
Ой ти, Галю, Галю молодая,
Ой хто дочок має, нехай научає.

Дівчина поперлась кудись з козаками (а не з одним козаком, що було б більш природніше для легковажної дівчини) і такий жахливий обман (а обіцяли, що "краще буде, як в рідної мами") і, найголовніше - жахлива розв'язка: ман'яки якісь, а не козаки.
Сюжет годиться для сучасного трилера.
А, головне, пісня - народна - тобто, придумали і співали її масово та й в патріархальному суспільстві. То чому ця ман'ячна історія про жахливу смерть Галі така загальновідома і досі?


В "Світогляді українського народу. Ескіз української міфології" Нечуя-Левицького читаємо:
У найповнішій картині описується богиня Хмара, як дівчина шинкарочка. Зашуміла, задзвеніла зелена діброва, бо почула в собі Дивного звіра, тура-оленя з десятьма рогами. На десятому розі стоїть терем, а в терему шинкує красна панна. Вона держить три напої: шумну горілку, солодкий мед і зелене вино. Одхиляючи кватирку, панна все поглядає в чисте поле. У той терем приїхали три Волошини: вони пили та все підмовляли з собою молоду шинкарочку. Ще вони не вивели дівчини з саду, а вже вчинили зраду: вели її милю й другу а на третій стали спочивати, пустили коники пастись, а шинкарці веліли ліжко слати. Вона одказала, що <25> мати її не віддала, щоб вона слала ліжко під зелененьким явором. Волохи викресали огню, запалили сосну з верху до низу: чорна смола потекла на шинкарчине біле тіло.[

В сій картині описується богиня Хмара, котра сидить на небесних звірах-хмарах і звідтіль ллє на землю дощ, котрий в міфології зветься то медом, то вином, то кудрявим пивом. Зрада Волошина — то зрада бога Громовика, котрий розбиває хмару і розливає її чорною смолою, тобто дощем на землю, запалюючи блискавкою небесне дерево — хмари. У давніх Індусів дощова хмара описувалась в образі повногрудої жінки, котру зражує Громовик.

У сих міфах, як і в образі зради й смерті шинкарочки, описується розбивання літньої хмари громом і щезання її в небесному просторі.


Фабула одна і та ж, відмінності тільки в назвах, щоб в рядки увібгати, ну, і трохи життєвого моралізаторства для галь-марусь-тетян.
Дон-Дунай, Галя-шинкарочка, козаки-волошини, обман, прив'язали до сосни, підпалили сосну з верху до низу.

Comments

( 51 коментар — Прокоментувати )
gesta_romanorum
14 січень 2013 17:29 (UTC)
А що було джерелом для Нечуя-Левицького та інших "міфотворців" XIX ст.? Та ж народні пісні.
tin_tina
14 січень 2013 18:25 (UTC)
Взагалі ці палаючі сосни були якимсь весільним символом. "Горіла сосна, палала".
higher_caps
14 січень 2013 19:08 (UTC)
весільного?
(без теми) - tin_tina - 15 січень 2013 12:28 (UTC) - Expand
(без теми) - nikitanik - 15 січень 2013 13:11 (UTC) - Expand
(без теми) - higher_caps - 15 січень 2013 13:54 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 15 січень 2013 13:56 (UTC) - Expand
(без теми) - higher_caps - 15 січень 2013 16:09 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 15 січень 2013 17:35 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 15 січень 2013 17:47 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 15 січень 2013 17:51 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 15 січень 2013 17:29 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 15 січень 2013 17:34 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 15 січень 2013 17:45 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 15 січень 2013 17:48 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 16 січень 2013 00:18 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 16 січень 2013 09:35 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 16 січень 2013 09:47 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 16 січень 2013 19:22 (UTC) - Expand
(без теми) - igor_karaeff - 02 лютий 2013 21:28 (UTC) - Expand
adjedan
14 січень 2013 19:58 (UTC)
Ехали из Дону до дому, а Галю они где нашли? На дону? От Дона до Запорожья (где козаки обитали) местности степные, сосновых лесов нет. Только в Луганской области возле Кременного. Так это современный, посаженный людьми лес. Это во-первых.
Во вторых: Во всех куплетах песни очень созвучная, четкая рифма.
Кроме первого: додому - с собою. Что это за рифма?

А потому что в начале песню пели так:
Їхали москалі з турецького бою,
Підманули Галю — забрали з собою.

А потом коммунисти заставили слова исправить.

И Тарас Шевченко про то же писал:
Кохайтеся ж, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі — чужі люде,
Знущаються вами.



Edited at 2013-01-14 20:08 (UTC)
gloria_ma
14 січень 2013 20:52 (UTC)
козаки не тільки на Запоріжжі мешкали:) Просто найбільш відомі саме запорожці. Були ще реєстрове, нереєстрове козацтво і т.д.
В пісні немає прив'язки до місцевості - так що "козаки" могли їхати аж до Волині:)

Я бачила обгрунтування, не менш фантастичне, що то їхали хозари (вважай, євреї).
Все краще, що над нашою Галею поглумились москалі з жидами. Ми? - ні в якому разі!:))

(без теми) - adjedan - 15 січень 2013 20:22 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 16 січень 2013 00:28 (UTC) - Expand
(без теми) - adjedan - 16 січень 2013 07:34 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 16 січень 2013 09:24 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 16 січень 2013 10:03 (UTC) - Expand
(без теми) - adjedan - 16 січень 2013 11:54 (UTC) - Expand
(без теми) - chita_i - 16 січень 2013 18:19 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 16 січень 2013 19:31 (UTC) - Expand
(без теми) - kostyantyn1979 - 17 січень 2013 16:12 (UTC) - Expand
(без теми) - kostyantyn1979 - 17 січень 2013 16:47 (UTC) - Expand
(без теми) - tin_tina - 16 січень 2013 10:01 (UTC) - Expand
(без теми) - kostyantyn1979 - 17 січень 2013 16:55 (UTC) - Expand
(без теми) - kostyantyn1979 - 17 січень 2013 16:10 (UTC) - Expand
(без теми) - gloria_ma - 18 січень 2013 00:37 (UTC) - Expand
(без теми) - kostyantyn1979 - 18 січень 2013 17:23 (UTC) - Expand
(без теми) - kostyantyn1979 - 20 січень 2013 20:02 (UTC) - Expand
nikitanik
14 січень 2013 20:28 (UTC)
Горить сосна - од низу до гори.
Горить сосна - червоно-чорна грива
над лісом висить. Ой, і нещаслива
ти, чорнобрива Галю, чорнобри...
Пустіть мене, о любчики, пустіть!
Голосить Галя, криком промовляє
і полум'я з розпуки розпукає
а Пан-Господь - і дивиться, й мовчить.
Прив'язана за коси до сосни
біліє, наче біль, за біль біліша.
Гуляють козаки, а в небі тиша
а од землі - червоні басани.
Ой любі мої легіні, пустіть
ой, додомоньку, до рідної мами
зайшлася бідолашна од нестями
і тільки сосна тоскно так тріщить.
Горить сосна - од низу догори
сосна палає - од гори до низу
йде Пан-Господь. Цілуй Господню ризу,
ой чорнобрива Галю, чорнобри...
Прости мені, що ти, така свята
на тім огні, як свічечка, згоріла
о, як та біла білота боліла.
О, як боліла біла білота!
В.С.
gloria_ma
15 січень 2013 10:39 (UTC)
прекрасний вірш.
(Анонімно)
15 січень 2013 03:20 (UTC)
Хто ж таки розтнув нашу Галю - козаки чи хозари?
http://bratstvo.ucoz.ua/news/2009-06-06-148
http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=1008
http://www.lvivpost.net/content/view/3206/414/
archervarius
15 січень 2013 08:31 (UTC)
дана пісня є предвіщенням історії Оксани Макар
gloria_ma
15 січень 2013 10:38 (UTC)
угу. теж сьогодні про це подумала.
nikitanik
15 січень 2013 09:44 (UTC)
Переклади і переспів вірша Стуса російською
http://www.interlit2001.com/perevody-3.htm
...Сосна горит, сгорает на добро!
Господь увидит — тронется мозгами.
— О, Господи! Пустите меня к маме!
Ах, чернобровая ты, Галя, чернобро...
__________

Горит сосна, сгорает снизу вверх
заветным: Не убий! Не укради!
...В дыму металась белая, как стерх,
УкрАйна, Украина, Украи...
chita_i
15 січень 2013 17:44 (UTC)
Про шинкарочку справді схоже на міф. Про козаків та Галю прив'язану за коси до сосни та спалену після гвалтування звучить дуже огидно. Жорстоке попередження дівчатам щоб "не гуляли" і ніякого засудження "козакам".

Леві-Стросс казав, що народи складають міфи з історіями, які не можуть вирішити в рамках свого культурного коду.

А ще хочу сказати що дуже дякую за такий цікавий допис і інші попередні, теж дуже цікаві.

Edited at 2013-01-15 17:49 (UTC)
gloria_ma
16 січень 2013 17:34 (UTC)
Навзаєм, Чіто.
o_teren
16 січень 2013 20:40 (UTC)
Щось з тою сосною не чисто. є у мене книжка: Андрій Кондратюк "На горі сосна золоторясна" (автор на якійсь книжковій виставці так наполегливо пропонував, що я не встояв :)), а там таке:
"... І ще в одній гаївці також:
Бура сосонка горіла,
Під нев ми дівонька сиділа,
Решітцем водицю носила,
Та буру сососнку гасила.


У колядці "Що в полі, в полі стояла сосна" оспівується золота кора, якою милується дівчина:

Що в полі, в полі стояла сосна.
Приспів:
Ягодо, ягодо гожа,
Що повна рожа Оленка.

А на тій сосні золота кора,
Золота кора, жемчужна роса.
Полізла вона й околотила,
Ізлізла вона да й позбирала.
Понесла вона до золотаря:
— Золотарику, мій рідний братику!
Іскуй каблучку на праву ручку,
На праву ручку, середню пучку.
"

(Першу не нагуглив, а друга тут є:
http://proridne.com/pisni/ЩО%20В%20ПОЛІ,%20В%20ПОЛІ%20СТОЯЛА%20СОСНА.html)
Ну це так, для доповнення картинки. :)
ПС. А, там же ще написано, щодо міфу: був такий давньогрецький міф про німфу Пітіс та бога Борея. Теж без сосни не обійшлося.
gloria_ma
17 січень 2013 09:08 (UTC)
Щось з тою сосною не чисто
Це там, де німфу Борей перетворив на сосну?

я ще знайшла "горілу сосну", правда, з липою:

Горіла липка, горіла,
А під нев мила сиділа,
Горіла липка і сосна,
Дівчина гарна, як весна.

Горіла липка, горіла,
А під нев мила сиділа,
Іскорки на ню падали,
А дітки за нев плакали.

Білі голівочки не плачте,
Зелену липку загасьте
А дітки воду носили,
Зелену липку згасили.

Горіла липка, горіла,
А під нев мила сиділа,
Горіла липка і сосна,
Дівчина гарна, як весна.

Горіла липка і сосна,
Дівчина гарна, як весна.
http://www.pisni.org.ua/songs/264726.html
vent_de_la_mer
01 лютий 2013 18:01 (UTC)
Офтоп: даш пару-трійку зауважень? :)
http://vent-de-la-mer.livejournal.com/561282.html
igor_karaeff
02 лютий 2013 21:24 (UTC)
Не можу все-таки втриматись, тож я нарешті скажу вам ПРАВДУ про Галю і про справжній сюжет цієї пісні.
( 51 коментар — Прокоментувати )